Poruchy pozornosti patří mezi
nejčastěji diagnostikované neurovývojové poruchy u dětí i dospělých.
Jsou to poruchy vrozené, které člověka zpravidla provází celý život,
tudíž se netýkají jen dětí. Bez léků, terapie či podpory mohou
způsobovat značné potíže ve škole, práci, domácnosti i v mezilidských
vztazích.
Za posledních několik desetiletí se výzkum poruch pozornosti posunul
značně kupředu. Proto docházelo i k jistým změnám v odborné
klasifikaci, což dnes občas vede k menšímu nedorozumění mezi odborníky a
laiky. Setkat se můžeme s následujícími termíny:
Přesné příčiny poruch pozornosti nejsou známy, ale je obecně
přijímáno, že klíčovou roli hraje kombinace genetických,
neurobiologických a environmentálních faktorů. Mnoho vědeckých studií
ukazuje, že genetické predispozice mohou zvyšovat riziko
vzniku poruch pozornosti, v praxi pak například spousta rodičů dětí
v procesu diagnostiky zjišťuje, že i oni sami celý život poruchou
pozornosti trpěli.
Environmentální faktory, jako jsou rodinné stresory nebo
psychosociální trauma, mohou také zvýšit riziko vzniku poruch pozornosti
nebo zhoršit jejich projevy. Některé studie poukazují i na to, že
komplikace během těhotenství, vystavení toxickým látkám nebo infekcím
v dětství a rané zranění mozku mohou potenciálně přispět k vývoji
těchto poruch.
Symptomy poruch pozornosti jsou různorodé a liší se podle věku, pohlaví
i individuálních charakteristik jedince. Mezi projevy tak může obecně
patřit:
V dnešní době internetu a sociálních sítí vykazuje velké množství dětí a mladistvých určité projevy připomínající ADHD. Ty však mohou být způsobeny pouze přehlcením, kdy je vyvíjející se mozek vystaven ohromnému množství informací, a to navíc ve formě velmi krátkých videí. Technologie samotné nás k takovému chování nabádají. Konečnou diagnózu poruchy pozornosti je tak důležité nechat na odborníkovi.
Diagnostikování poruch pozornosti obvykle vyžaduje komplexní
hodnocení, které zahrnuje klinické rozhovory, pozorování chování
a psychologické testy. Lékaři a specialisté pravidla konzultují
i s rodinnými příslušníky, učiteli nebo jinými osobami blízkými
pacientovi, aby získali širší pohled na chování jedince v různých
situacích a prostředích. Diagnostikovat se mohou i dospělí, v takovém
případě je třeba ověřit, že příznaky poruchy pozornosti se u jedince
projevovaly již v dětství.
Při hodnocení je také důležité rozlišovat mezi poruchami pozornosti a
jinými možnými stavy nebo poruchami, které mívají podobné příznaky,
jako jsou úzkostné
poruchy, depresivní
stavy, určité poruchy učení, bipolární afektivní porucha, hraniční
porucha osobnosti a další. K tomu účelu se používá tzv.
diferenciální diagnostika.
Jelikož jde o vrozené poruchy, cílem léčby je pomoci jedincům zlepšit
svou schopnost soustředit se, redukovat příznaky a zlepšit celkovou kvalitu
života. K tomu může být využita kombinace následujících postupů:
„Porucha pozornosti (ADD) je neurovývojový syndrom, který
člověka postihuje takřka celý život. Typicky se začne projevovat
v předškolním věku, osoby trpící ADD mají problém zaměřit pozornost
na určitou činnost. Vedle toho ADHD je porucha pozornosti spolu
s hyperaktivitou. Diagnostika poruch pozornosti je značně komplikovaná.
Pro osoby trpící ADD je důležitá podpora, jak ze strany školy, tak
i rodiny. Je důležité dbát na klidné prostředí, povzbuzovat a motivovat
k dokončení stanovených úkolů. S přibývajícím věkem se dá tato
porucha lépe regulovat."
Poruchy pozornosti mají značný dopad na každodenní život jedince, ať
už dítěte, dospívajícího nebo dospělého. Tyto dopady mohou být vidět
v různých oblastech života:
Ačkoli tyto dopady mohou být náročné, s vhodnou podporou a strategiemi jsou jedinci s poruchami pozornosti schopni dosáhnout úspěchu ve všech oblastech svého života.
Poskytování podpory jedincům s poruchami pozornosti je zásadní pro
jejich úspěch v akademickém, pracovním i osobním životě. Rodinná
podpora, skupinová terapie, kde se setkávají jedinci s podobnými problémy,
vzdělávací plány, využití asistenta pedagoga a jiné zdroje mohou být
nesmírně prospěšné.
Je také důležité poskytnout jedincům nástroje a strategie, které jim
pomohou zvládat své příznaky a výzvy, s nimiž se mohou setkat
v důsledku svého stavu.
Poruchy pozornosti mohou představovat významné výzvy v životě
jedinců, kteří jimi trpí, ale je důležité si uvědomit, že s vhodným
přístupem, terapií a podporou tito jedinci žijí plnohodnotný život.
Výzkum v oblasti poruch pozornosti neustále pokračuje a přináší nové
poznatky, které pomáhají v léčbě a podpoře těchto jedinců. Pro ty,
kteří trpí poruchou pozornosti nebo mají blízkou osobu s touto diagnózou,
je důležité vyhledat odbornou pomoc a získat co nejvíce informací
k lepšímu porozumění a zvládání této poruchy.
Tento článek je určen pouze pro vzdělávací účely a nenahrazuje
odbornou lékařskou radu. Pro konkrétní doporučení se vždy poraďte
s kvalifikovaným zdravotnickým pracovníkem.
https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2002/03/09.pdf
https://publications.aap.org/pediatrics/article/115/6/e749/67472/Treatment-of-Attention-Deficit-Hyperactivity
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S000632230401100X
https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2014/03/05.pdf
https://www.nimh.nih.gov/health/topics/attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd
https://www.webmd.com/add-adhd/childhood-adhd/add-vs-adhd
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/adhd/symptoms-causes/syc-20350889
https://www.nimh.nih.gov/health/publications/attention-deficit-hyperactivity-disorder-in-children-and-teens-what-you-need-to-know
Vystudovala jsem obor Ochrany veřejného zdraví na Lékařské fakultě Ostravské univerzity. Témata zdraví a prevence jsou mi velmi blízká. V současnosti pracuji ve zdravotním ústavu na oddělení mikrobiologie vod, potravin a předmětů běžného užívání. S manželem máme masérský salón, kde se věnujeme nejen uvolňování svalů, ale i komplexní regeneraci těla a mysli. Ve svém volném čase ráda cestuji, chodím po horách nebo se věnuji józe.
Odborné rady a odpovědi na vaše dotazy, a to z pohodlí vašeho domova.